reklama

Utečenci, vlak a slovenská pohostinnosť

Je piatok a teplo. Kupujem si minerálku na cestu v Glóbuse na stanici v Košiciach. Koncom týždňa zvykne bývať plno, takže mi chvíľu trvá kým nájdem miesto v kupé. Tajne sa modlím aby mi baterky v diskmane vydržali až do Rimavskej Soboty. Nerád by som počúval chrápanie svojho náhodného spolucestujúceho. Vlak sa rozhýbal. Čaká ma dve a pol hodiny nudnej cesty, ktorú každý týždeň absolvujem dvakrát. Respektíve čakalo by ma to, keby v Rožňave nenastúpila skupinka utečencov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)
Obrázok blogu
(zdroj: www.gwpda.org)

Už z okna som videl že na túto zastávku je tu nezvyčajne veľa ľudí. Bolo to o to podozrivejšie že väčšina z nich mala čiernu pleť. No nevenoval som tomu ďalej pozornosť. Vlak opäť nabral rýchlosť. Nezvyčajní cestujúci pochodovali z jedného konca súpravy na druhý. Pochopil som, že majú problém usadiť sa. Slovenská pohostinnosť pred nimi zamykala dvere svojich kupé. Po dvoch ďalších zastávkach bolo voľného miesta už dosť. No problém usadiť sa ostal. Keďže už aj u mňa bolo miesto, tak si niektorý prisadli ku mne. Až vtedy mi došlo, že možno sa jedná o utečencov. Všimol som si, že okrem čiernej pleti majú aj ázijské oči. V rukách každého z nich bolo nejaké úradné tlačivo zo slovenským štátnym znakom.

Oblečenie mali v biednom stave. Keď som videl aký údiv vyvolal môj hrajúci diskman v ich rozhovore, začal som im venovať pozornosť. Zložil som slúchadlá. Rozhovor prebiehal pre mňa v neidentifikovateľnom jazyku. Jeho znenie malo príchuť exotiky. Napil som sa z minerálky. Hneť sa prestali rozprávať. Pozerali na môj akt pitia a na ich hrdlách bolo vidno že potajomky pregĺgajú. Podávam im plastovú fľašu a gestami naznačujem aby sa napili. Jeden z nich zoberie fľašu. Všetci sa postupne napili, ale ani jeden sa fľaše ústami nedotkol. Nalievali si minerálku do otvorených úst. S malým kúskom na spodku mi fľašu vracajú späť. Naznačujem že si ju môžu nechať. Tak si opäť všetci rozdelili aj o posledný kúsok.

Od vedľa prišiel ich ďalší súkmeňovec. Mal pre nich chleba. Jeden peceň pre celú nemalú skupinu zvláštnych návštevníkov, ktorej časť sedela so mnou v kupé. Nezabudli sa mu pochváliť s darovanou fľašou. Bol to hrozný pohľad. Hlasným zakašľaním mladá spolucestujúca dala najavo že jej cudzinci prekážajú. Chlap s chlebom v igelitke niečo povedal, zobral fľašu a odišiel ďalším nadeliť zvyšok chleba. Sprievodca okolo nás krúžil po vagóne ako rozzúrená zver.

Iniciatívny štikač lístkov začal organizovať presuny. Proste oddeliť čierne od bieleho. Každému oznamoval že tam a tam sú voľné miesta. Pristúpil aj ku mne a zopakoval to aj do môjho ucha. Nereagoval som naňho. Nechápavým pohľadom pokračoval vo svojom veldiele. Slečna, ktorá mala problémy z kašľaním, sa hneď chopila šance. Zobrala tašku a odišla.

Z chodby sa ozval krik. Jeden z cudzincov bol nabrať vodu z toalety do fľaše, ktorú som im venoval. Pre sprievodcu to bolo niečo neprípustné. Rozkrikoval sa ako keby odhalil veľký zločin. Cudzinec usvedčený fľašou plnej nechutnej vody z vlakovej toalety. Nakoniec ho nechal ísť.

Už bolo Jesenské. Tu musím prestúpiť na osobák do Rimavskej Soboty. Postavil som sa, zobral tašku a rýchlo vyšiel na chodbu. Stihol som však započuť od jedného z nich slová „Thank you“. V skutočnosti som pre nich nič neurobil. Jedna fľaša je nič. Možno boli vďační za iný prístup.

Rozmýšľal som pred čím títo ľudia utekali. Rozmýšľal som či Slovensko nebude tiež len krajina z ktorej budú musieť utiecť, kvôli našej vychýrenej slovenskej pohostinnosti.

Úrad Vysokého komisára OSN pre utečencov na Slovensku (UNHCR)

Ladislav Ligárt

Ladislav Ligárt

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Hľadač, ktorý hľadá cieľ svojho hľadania. Grafik, web developer, ktorý žije a pracuje v Prahe. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáNázory a komentáreKultúraMôj svet

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu